Geschiedenis

Heden

Scouting Tungelroy is één van de grootste en modernste scoutingverenigingen in de regio Weert. Wij zijn gevestigd op een mooie bosrijke locatie in Tungelroy (kerkdorp van Weert). De vereniging bestaat de laatste jaren uit een ledenaantal van ongeveer 220 leden. Wekelijks zorgt een 76-personen sterke vrijwilligersgroep* er voor dat deze kinderen een leuke, leerzame en vooral gezellige tijd hebben binnen onze vereniging. Scouting Tungelroy kent elf speltakken die verdeeld zijn over de vrijdagavond en zaterdag.

In en om onze blokhut hebben alle speltakken hun bijeenkomst Tijdens deze bijeenkomsten worden allerlei verschillende activiteiten gedaan. De activiteiten zijn geïnspireerd op en door het buitenleven, de wereld ontdekken en het opdoen van sociale vaardigheden. Rekening houdend met de speltak, de leeftijd en de ontwikkeling van de kinderen Verder nemen we vrijblijvend deel aan regionale, landelijke en internationale activiteiten.

* Alle leiding binnen Scouting Tungelroy heeft een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en voldoet daarmee aan de eisen van Scouting Nederland.

Geschiedenis

In 1962 werd Giel Schreurs benaderd door Pastoor Weijs. Deze pastoor wilde graag een zinvolle tijdsbesteding voor de opgroeiende jeugd in het leven roepen. Giel Schreurs had al enige tijd ervaring met scouting. Daarom richtte hij samen met Jan Joosten, Jan Janssen, Piet Bocken en Wiel Gerris Scoutinggroep Kardinaal Mindszenty Tungelroy op. De groep startte op 5 augustus 1962 met 20 jongens genaamd padvinders of verkenners.

Enkele mijlpalen in het bestaan van scouting Tungelroy:

• 1962 – Oprichting Scoutinggroep Kardinaal Mindszenty Tungelroy
  • 1963 – Eerste weekend in Beegden
  • 1965 – Oprichting van de welpengroep
  • 1967 – Opening eigen accommodatie
  • 1977 – Oprichting van de kaboutergroep
  • 1982 – Uitbreiding accommodatie de Blokhut
  • 1985 – Landelijk kamp in Apeldoorn wegens 75-jarig bestaan Scouting Nederland
  • 1987 – Samenvoeging van de gidsen en verkenners tot de scouts
  • 1995 – Oprichting van de bevergroep
  • 1998 – Oprichting van de BE-groep, voor kinderen die extra aandacht nodig hebben
  • 2002 – Opening vernieuwde accommodatie de Blokhut
  • 2002 – Koninklijke onderscheiding voor oud-voorzitter Jan Janssen
  • 2005 – Groepsweekend Oeterdeploeter met wereldrecord ‘Grootste Twister veld’
  • 2008 – Eerste deelname aan Greep naar de Hoorn; Bedrijvencompetitie
  • 2008 – Eerste keer deelname aan de landelijke natuurwerkdag
  • 2009 – Ingebruikname tweede kampeerterrein ‘Bie-Rene
  • 2010 – 100-jaar Scouting Nederland, met 127 leden naar de Jub-Jam in Roermond
  • 2012 – Groepsweekend in Opoeteren
  • 2012 – Fietstocht ‘helse tocht naar het oosten’ 1570km naar Esztergom
  • 2012 – Kerstmusical op kerstavond ter vervanging van heilige mis
  • 2013 – Kom uit je huis activiteit op terrein van Scouting Tungelroy
  • 2015 – 5 jeugdleden en 3 vrijwilligers nemen deel aan de Wereld Jamboree in Japan
  • 2016 – Het boek: “De avonturen van Bert de Bever” geschreven door oud-beverleidster Sharon Op ’t Root komt uit.
  • 2016 – Eerste ouder-kind-weekend in Opoeteren
  • 2017 – Deelname van alle Scouts aan het intercamp in Warendorf (Duitsland)
  • 2018 – Koninklijke onderscheiding voor voorzitter Frank van Roij
  • 2018 – Naamsverandering Speltak de Smurfen naar Blauwe Vogels / BE – Bijzonder Eisend
  • 2019 – Deelname van alle Scouts aan het intercamp in De Steeg (Nederland)
  • 2019 – Koninklijke ondersheiding voor vrijwilligster cleanteam en bakteam olliebollenactie Nelly Craemers
  • 2019 – Koninklijke ondersheiding voor vrijwilligster cleanteam en bakteam olliebollenactie Annie Coenen
  • 2019 – 10 jeugdleden en 3 vrijwilligers nemen deel aan de Wereld Jamboree in de Verenigde Staten

De tijd stond even stil

Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Scouting Tungelroy is het tragische ongeval in Zweden op 8 augustus 1996. Tijdens de terugreis van een geslaagd zomerkamp kwamen vijf leden en een staflid om het leven. Wij hebben op gepaste en emotionele wijze afscheid genomen van onze leden. Dat: Alex, Bart, John, Paul, Richard en Roy mogen rusten in vrede en in onze gedachten mogen blijven voortleven.